El somni d’estudiar sense guerra

07/06/2018 - 12:38

Redacció

Educació. Es gradua la primera promoció del curs pont de la UB per a estudiants provinents de zona de conflicte. Gràcies a la formació rebuda, catorze joves de Síria i de l'Afganistan han pogut iniciar els seus estudis universitaris.

“El dia que vaig haver de fugir del meu país es va trencar tot. Aconseguir la beca per venir a estudiar aquí va representar tornar a tenir esperança en un moment en què ja no en tenia.” Així explicava un dels joves sirians, durant l’emotiva cerimònia de graduació, què va suposar per a ell poder accedir al curs de la UB per a estudiants en zones de conflicte, i afegia: “El dia que em van dir que havia estat acceptat, somiava despert a venir i comptava les hores que em quedaven per arribar a una de les millors universitats del món”.

El somni d’aquest jove de poder seguir amb la seva formació acadèmica s’ha complert gràcies al Programa de suport a persones refugiades i provinents de zones en conflicte que organitza la Universitat de Barcelona a través de la Fundació Solidaritat UB, i que des de fa dos anys té en marxa un curs pont per facilitar l’accés als estudis de grau d’aquests joves.

En realitat, es tracta d’un curs que es planteja com un itinerari formatiu preparatori per a l’accés a la universitat. La formació, pionera a Europa, està reconeguda com a curs d’extensió universitària i comprèn l’aprenentatge intensiu de català i castellà, una aproximació a la universitat i una formació en drets humans i cultura de pau.

En la primera edició del curs, que es va fer durant el curs acadèmic 2016- 2017, hi han participat els catorze estudiants de Síria i l’Afganistan —nou nois i cinc noies— que ara han rebut els diplomes que n’acrediten la superació. Tots ells van ser seleccionats a partir de demandes formulades per organitzacions humanitàries de defensa dels drets humans, com ara la Mitja Lluna Roja o Càritas de Síria, que van acreditar les circumstàncies personals dels joves. Parlem de persones que havien acabat l’ensenyament secundari o havien iniciat estudis universitaris i a qui resultava pràcticament impossible seguir amb el seu projecte educatiu al país d’origen, però que tampoc podien continuar la formació a l’exterior perquè no podien convalidar cap formació universitària.

Un primer pas per accedir a la universitat
L’objectiu del projecte, cofinançat per l’Ajuntament de Barcelona i la Universitat de Barcelona, és, doncs, que aquestes persones puguin continuar aquí la seva formació. De fet, tal com explica Xavier López, director de la Fundació Solidaritat UB, gràcies a haver cursat aquesta formació de transició, l’alumnat d’aquesta primera promoció ja està fent estudis de grau, màster o formació professional a la UB, la UPC i altres centres educatius.

Però perquè això sigui possible, a banda del curs de transició als estudis de grau, el Programa de la UB, guardonat amb el premi Magisteri 2017, inclou altres accions de suport als estudiants, ja sigui beques de matrícula universitària, cursos de llengua catalana i castellana, programes de mentoria, allotjament, assessorament jurídic i assistència psicològica.

En definitiva, un programa molt complet que ha necessitat la creació d’una xarxa interna de treball amb una quinzena de grups, departaments i àrees de la UB; una xarxa interuniversitària de col·laboració, i una xarxa externa a la universitat, que inclou convenis de col·laboració tant amb l’Ajuntament de Barcelona com amb centres educatius i entitats que treballen amb persones refugiades o que demanen asil.

El suport de les famílies d’acollida
Una d’aquestes entitats és Punt de Referència, una associació que fa més de vint anys que acompanya joves tutelats i extutelats en el seu camí cap a l’emancipació. La seva col·laboració amb la Fundació UB consisteix a acompanyar les famílies d’acollida, on viuen els i les estudiants, i el jovent en el seu dia a dia i en les dificultats que puguin anar sorgint.

“No es tracta només de proporcionar un sostre, sinó sobretot d’oferir el suport emocional que és el que realment necessiten en una etapa complicada de la seva vida”. Rita Grané, directora de Punt de Referència, explica com, gràcies als vincles de confiança que es creen, les famílies ajuden els joves a conèixer aquest nou entorn i promouen que després la seva autonomia sigui més fàcil.

A l’hora d’escollir les famílies són molt curosos i sempre busquen que hi hagi un punt de connexió entre les persones que acullen els joves. En el cas de Maria Caja i Eliana Sabreen aquesta connexió va ser molt fàcil de trobar. “Soc odontòloga i l’Eliana ha començat aquest any a estudiar odontologia. Això ens ha unit molt. De fet, quan va arribar a viure a casa, com que ella estava d’exàmens, vàrem instal·lar una biblioteca per poder estudiar plegades. I així seguim”.

La Maria també explica que, tot i estar acostumada a viure sola, l’experiència està sent molt positiva. Això sí, “en el meu cas ha suposat també una dosi de realitat molt important. He tingut una vida privilegiada amb la meva bombolla de Barcelona, els amics, la família, i clar, compartir sofà amb una persona que té unes experiències de vida molt diferents a les teves, afecta, i cal pair-ho per poder ajudar. De totes maneres, el més important és acompanyar-la en el dia a dia i, per la meva professió, també poder oferir-li suport en els estudis. És important que vegi que d’aquí a vint anys és possible que ella també pugui estar en la meva posició.”

Un món d’oportunitats
En aquests moments, els estudis de l’Eliana van molt bé. Després de superar el curs de transició, ha pogut fer realitat el somni d’estudiar odontologia “en un lloc on no hi ha guerra”. “La Fundació Solidaritat UB s’ha preocupat perquè això fos possible, que sembla que no és gens fàcil”. I definitivament, no ho és. Segons dades de l’ACNUR, només un 1% de la població jove refugiada accedeix a la universitat; mentre que, en el global de la població, aquest percentatge és del 34%.

La regidora de Relacions Internacionals de l’Ajuntament, Laura Pérez, explica que “en el marc de les actuacions de cooperació per la justícia global de l’Ajuntament, ha estat una
prioritat en els darrers tres anys les intervencions a Síria i en d’altres països en conflicte.
En contextos de conflicte com el de Síria, estem veient que hi ha tota una generació de joves que no poden estudiar i que estan en risc d’entrar de manera directa en el conflicte armat. L’ajut per sortir del país i continuar els estudis durant un temps és una actuació clau per tal de garantir-los més oportunitats i de contribuir a la pau.”

Les dues edicions del curs, tant la que ara es gradua com la que ja està en marxa, han estat un èxit, i avança que “des de l’Ajuntament seguirem donant a la UB tot el suport necessari per a la seva continuïtat”.

En aquests moments, des de la Fundació Solidaritat UB treballen implementant la segona edició del curs, així com tots els dispositius de suport que es posen en marxa per als estudiants, amb l’objectiu de poder seguir fent realitat els somnis d’aquests joves estudiants.

Comparteix aquest contingut

Whatsapp